Om oss

Vi er en gruppe vanlige mennesker med interesse for å ta vare på bygdas historie. Som historielag flest arbeider vi med mange ting samtidig. Det kan være å gjenoppfriske minneverdige begivenheter, skrive om ulike deler av bygdas historie, både små og for mange ubetydelige anekdoter, til å informere med bredere penn om bygdas utvikling fra den ble bebodd fram til dagens hektiske samfunn. Råde har som de fleste kommuner gjennomgått skiftende naturgitte omstendigheter samtidig med kulturhistoriens mange krumspring. Vi ønsker å ta vare på bygdas historie i form av gjenstander som forteller, gamle papirer og notater, bilder, om foreningsliv og hverdagsliv til fest og stolte begivenheter. Vi arrangerer flere årlige møter med både kjente og mindre kjente foredragsholdere og vi har ansvar for kommunens bygdedag, hvor vi samles på Bygdetunet. Vi utgir årboka Røtter og fra og med 2021 så utgir vi også Råde-kalenderen, som begge kommer ut rett før jul hvert år.

Om du har spesielle interesser, enten i form av hobbyer, samlinger eller har historier fra bygda, hører vi gjerne fra deg. Det trengs krefter fra skribenter til årboka, innsats for å samle mer av bygdas verdifulle gjenstander, korrekturlesere for elektroniske avskrifter av gamle originaler og dugnadsarbeidere innfor bygdedagen. Har du krefter til å ta i et ekstratak for historielaget, er vi svært takknemlige. Laget har for tiden en årskontingent på kr. 200, familiemedlemmer betaler kr. 50.

Ta gjerne kontakt med en av oss i styret for en nærmere prat om dine interesser og om hvor du har hjertet ditt i historielagssammenheng. Kjenner du ikke på overskudd eller evner til å yte noe utover medlemskap, skal du vite at vi først og fremst er takknemlig for å ha deg som medlem i vår forening. Så håper vi å se deg på våre arrangementer. Og ta gjerne med deg noen venner. Kanskje vil flere bli medlemmer av laget.

Vedtekter for Råde Historielag

Innmeldingsskjema